Tramwajem z ronda Żaba do Babka da się jechać szybciej | | targowek.info

Tramwajem z ronda Żaba do Babka da się jechać szybciej

A gdyby tak zamiast pośpiesznego autobusu do ronda Babka jeździł szybki tramwaj? Taki pomysł mają eksperci z SISKOM-u.

 

Na stronie stowarzyszenia SISKOM pojawiła się obszerna analiza modernizacji linii tramwajowej od Ronda Żaba do Ronda Zgrupowania Armii Krajowej „Radosław”, czyli Babka. Autorzy sprawdzają co trzeba zrobić, żeby tramwaje na tym odcinku jeździły szybciej.

Z dokumentu dowiadujemy się na przykład, że w porannym szczycie do centrum tramwajami jedzie 4080 osób na godzinę. W tym samym czasie autobusami na tej samej trasie jedzie tylko 1270 pasażerów na godzinę. Tymczasem to przyśpieszony autobus linii 500 ma za zadanie dowieźć szybko ludzi do centrum, a nie tramwaj, który ma więcej przystanków.

Dlatego autorzy proponują, żeby odwrócić te role. Żeby to szybki tramwaj miał mniej przystanków, a autobus zatrzymywał się przy każdej przecznicy. W zależności od wybranego wariantu można w ten sposób przyśpieszyć podróż o kilka minut. 

Oczywiście nic za darmo. Koncepcja proponuje kilka sprytnych usprawnień ruchu (np. zwiększenie dozwolonej prędkości tramwajów na moście) i likwidację trzech z ośmiu przystanków tramwajowych:

Namysłowska

Rondo Starzyńskiego 07, 08

Rondo Starzyńskiego 03,04

Wybrzeże Helskie

Most Gdański

Park Traugutta

Dworzec Gdański

Baseny Inflancka

Autorzy bardzo szczegółowo tłumaczą, dlaczego zlikwidować akurat te przystanki (m.in. nie są w punktach przesiadkowych, korzysta z nich najmniej ludzi). Poniżej krótki fragment z opracowania:

Średnia odległość międzyprzystankowa na analizowanym odcinku wynosi 450 m, co jest wartością zbliżoną do parametrów na całej sieci tramwajowej w Warszawie. Trasa przebiega jednak głównie przez obszary o małej gęstości źródeł i celów podróży, a także ma wybitnie tranzytowy charakter. Charakter ten bierze się stąd, że linie tramwajowe, które przebiegają wzdłuż północnego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej, spełniają funkcje połączeń międzydzielnicowych oraz dowożą do metra z odległych osiedli na Bródnie. Powinien to być tramwaj szybki.

Tramwaj powinien zatrzymywać się rzadziej, natomiast komunikacja autobusowa powinna zapewniać obsługę wszystkich przystanków po drodze, również tych najsłabiej przez pasażerów wykorzystywanych. Z samej tylko analizy przebiegu linii 500 w świetle postanowień Strategii Transportowej wynikają przesłanki do przekształcenie jej w linię zwykłą. Przyspieszony charakter linii stanowi zaszłość z lat siedemdziesiątych (…)

Co sądzicie o takim pomyśle?

To na razie tylko koncepcja SISKOM-u, nie wiadomo czy ZTM wprowadzi ją w życie. Za to na pewno będzie wprowadzany priorytet dla tramwajów na odcinku od Żerania do Targowej przez 11 Listopada. Te prace są już zaplanowane na lata 2014-2015.

26 komentarzy na temat “Tramwajem z ronda Żaba do Babka da się jechać szybciej

  • 11 marca 2014 o godz. 08:02

    Przecież to nie przystanki spowalniają tramwaje,tylko sygnalizacja świetlna ustawiona pod samochdy.Jak tramwaj stanie na światłach na Namysłowskiej i nie otworzy drzwi dla pasażerów,to pojedzie przez to szybciej?
    Albo na Żabie-tramwaje skręcające w kierunku Ronda Starzyńskiego nie mają priorytetu przed samochodami jadącymi od strony św Wincentego.A miały mieć,tylko niezatapialny inż.Galas twierdzi że „niedasiębonie”.
    No i przede wszystkim-jak znów rozkraczy się gdzieś jeden tramwaj,to te „przyspieszone” po prostu nad nim przelecą,bo będą szybsze od autobusu :D
    Taką mamy komunikację w Warszawie,jakich od niej „ekspertów”-do kitu.Uczepili się dogmatu,że „tramwaje są lepsze” i już.

  • 11 marca 2014 o godz. 08:47

    jak dla mnie to świetny pomysł..

  • 11 marca 2014 o godz. 09:03

    Osobiście zawsze będę bronił miejskiego inżyniera ruchu,Pana Janusza Galasa.Prawda jest taka,że od wielu lat trwa medialna nagonka na niego.Greg,wielki ekspercie tobie też zapłacili?

  • 11 marca 2014 o godz. 09:45

    Na inżynierii komunikacji uczono mnie: w tym przedmiocie nie ma zdania „zdaje mi się”. Tezę o przyspieszeniu tramwaju trzeba poprzeć doświadczalnie. Wyprawić w trasę kilka tramwajów w ramach przejazdów technicznych, w godzinach szczytu (wrzesień i październik, wtorek i środa) i porównać czasy przejazdu z dotychczasowymi przystankami i bez nich.

    A przyspieszenie podróży o kilka minut to chyba jakieś żarty. Czy jest to propozycja w ramach likwidacji kolejnych połączeń autobusowych?

  • 11 marca 2014 o godz. 10:46

    Świetny pomysł! Zawsze się zastanawiałem co za yntelygent wymyślił dwa przystanki po obydwu stronach ronda Starzyńskiego. Oczywiście w takim przypadku będzie trzeba również dostosować sygnalizację świetlną bardziej pod tramwaje oraz poprawić stan torowisk np przy Żabie w którym jest ograniczenie do 10km/h…

  • 11 marca 2014 o godz. 11:08

    Dla Brodna tramwaj to zadne rozwiazanie. 500, 112, 118, 114, 156 jada przez cale osiedle- moze z nich skorzystac kazdy. Do tramwaju malo komu jest blisko. Trzeba by najpierw podjechac autobusem zeby z niego skorzystac. 500 to w ogole masakra wiecznie zapchana teraz mialaby jeszce wiecej przystankow wiec jeszcze wiekszy tlok. ZTM od lat utrudnia nam zycia- likwidacja E3, 506, 524. Niedawno zabrali dwa kursy na godzine 156 jakby nie bylo to linia w duzej mierze dowozaca do metra. przy ratuszu nie mozna wsiasc do 527 itd. Cale szczescie ze na 500 znow sa dlugie autobusy.

  • 11 marca 2014 o godz. 13:11

    Dlaczego wciąż nie pojawili się kontrolerzy biletów na liniach przechodzących przez Targówek?Ile można czekać?W ogóle to oni jeszcze pracują gdzieś w Warszawie?

  • 11 marca 2014 o godz. 15:27

    Oczywiści jestem również jestem za wszelkimi usprawnieniami.

    Z tego co kojarzę to czytałem kiedyś opracowanie, w którym udowodniono, że przystanek Park Traugutta powinien zostać przesunięty na ulicę Międzyparkową – co skróciło by podróż tramwajem nr 1 do metra o jakieś 3 minuty.

  • 11 marca 2014 o godz. 15:46

    Dworzec Gdański rzadko używanym przystankiem? Ktoś tu się chyba powinien puknąć w głowę :)

  • 11 marca 2014 o godz. 16:01

    Bez sensu, i tak tramwaj tamtędy krótko jedzie, przyspieszyłoby to może o minutę, max dwie.

  • 11 marca 2014 o godz. 17:22

    „dowiadujemy się na przykład, że w porannym szczycie”
    Chciałem zauważyć że komunikacja dzienna kursuje przez 18 godzin na dobę 7 dni w tygodniu(5-23)a te „szczytowanie” które tylko widzi ZTM i SISKOM trwa raptem ok 5 godzin w godz.7-9 rano i 16-19 popołudniu od poniedziałku do piątku czyli mniej więcej 1/3 czasu całego kursowania dziennego.Dlaczego pod grupę osób korzystających w wymienionych godzinach ma być dostosowana komunikacja w pozostałym czasie kursowania.
    500 poza godzinami szczytu(dużo bardziej zapełniona niz tramwaj na Tarchomin w godzinach szczytu) od pętli do petli jedzie 26 minut. Dojazd tramwajem z „Babki” do Kondratowicza zajmuje ok. 24min (wg rozkładu.)czyli prawie to samo. Od tramwaju /dla mnie/zostaje ok 2km do pokonania autobusem(4-5 przystanków)dodatkowe 8min.Czas całkowity przejazdu większy o 6 – 10min. Przy założeniu że wysiadam z tramwaju PRZEBIEGAM(chyba nie na tym polega komunikacja miejska) prosto do autobusu.Poza szczytem dochodzi jeszcze czas dogodnej przesiadki który w zależności może wynosić od 15-20 minut do 30 czyli łączny czas dojazdu wyniesie ok 45 minut/przy obecnych 26 -500/ te 2-3 minuty zysku przy 20 minutach straty na czekanie/przesiadka/ to niech ten cały siskom się nie ośmiesza.Pracując w innych godzinach niż 8-16/urzędasy w bufecie i ZTM/ i korzystając z KM przez pzostałe 12 godzin kursowania mam być traktowany jako mieszkaniec gorszej kategori i jechać dłużej niż w godzinach szczytu gdzie o czasie dojazdu nie decydują utrudnienia i korki tylko głupota decydentów od komunikacji miejskiej.Jednocześnie popieram to co napisał-a COIL że tramwaj to żadne rozwiązanie dla Bródna.Bo to nie tylko ulica Rembielińska.

  • 11 marca 2014 o godz. 17:41

    Zacna idea SISKOMu ale słoiki uznają tylko autobus i metro. Podróż tramwajem albo pociagiem to ujma na honorze.

  • 11 marca 2014 o godz. 17:41

    SISKOM swoimi genialnymi pomysłami niech najpierw zapełni tramwaj na Tarchomin i uruchomi go w sobotę bo tam ma pole do popisu.
    Mieszkaniec okolic Namysłowskiej jadąc z Centrum tramwajem ok 20-25 minut na jeden przystanek jakaś minuta jazdy będzie sie przesiadał do autobusu i czekał na niego 15 minut normalnie oszołomy mają wpływ na funkcjonowanie komunikacji w tym mieście.

  • 11 marca 2014 o godz. 20:13

    XXX-ty jesteś pustym słoikiem

  • 11 marca 2014 o godz. 20:32

    Nie ujmą na honorze tylko tramwaj zwyczajnie przegrywa z innymi środkami transportu. Równie dobrze mozna by sie zastanowić co zrobic aby wiecej ludzi jeździło dorożkami :-)

  • 11 marca 2014 o godz. 21:13

    Mnie się podoba, mieszkam niedaleko Galerii, do metra jeżdżę tramwajem odkąd trwają roboty na Grocie. Niezaprzeczalnie kilka przystanków tramwajowych jest niepotrzebnych, będziemy jechać szybciej – popieram!

  • 11 marca 2014 o godz. 22:25

    Tramwaje, dziekuje postoje :-), jak „nowoczesny” jest to srodek transportu, zauwazyc mozna bylo w weekend :-). Oczywiscie wladze miejskie mialy za duzo pieniedzy podatnikow i kupily za spore pieniadze”nowoczesne tramwaje”, ktore jak widac sprawdzaja sie mniej niz wspolczesne trojlebusy z superkondensatorami, a jedynym „bonusem” jest nizsza podloga. Ale grunt to pokazac sie, bo w koncu nawet w CH nie maja we wszystkich miastach nowych ze 100% niska podloga…

    Po co likwidowac malo uzywane przystanki(widocznie sa dosc istotne, zwlaszcza, ze czesc jest nad Wisla/w okolicach parkow i sa pewnie wygodne bo ludzie tam wysiadaja – wystarczy zrobic je „na zadanie”, w czym problem?

  • 12 marca 2014 o godz. 07:25

    Po pierwsze, żeby zwiekszyć prędkość dojazdu do celu komunikacją miejską trzeba zwiększyć częstotliwość jej kursowania.
    Proponuję tych nieudolnych cymbałów, krzykaczy typu „ANNA” i innych urzędniczych nierobów posadzić za kółkiem, niech wezmą się do uczciwej pracy, a nie wymyślają kolejne przetwory a’la słoik.

  • 12 marca 2014 o godz. 07:43

    Niestety uważam,że nie masz pracy, bo jesteś za głupi żeby ją mieć i stąd twoja zazdrość słojoHansie czy jak ci tam,uzależniony od obrażania ludzi uczciwie i ciężko pracujących,pa mikrusku!

  • 12 marca 2014 o godz. 07:54

    Brawo Hans, brawo Alfred, brawo Coil. Gratuluję rozumu, gratuluję.
    Hans, nie odnoś się do „Anny”, po co ją promujesz …
    Nie dajcie się napuszczać, to stalinowskie metody, wszystkie środki transportu są ważne i należy je rozwijać. I nie likwidujmy przystanków! Po coś one są i zostały kiedyś zaprojektowane.
    Miasto to nie pole orne, raz zasieję owies, raz żyto , buraki …
    Dość eksperymentów organizowanych nam przez te ekstrema, krzyczące wciąż „płyniemy”, zniszczyły ster i ciągną okręt na dno.

  • 12 marca 2014 o godz. 07:56

    Anna, chyba Cię zwolnię, bo już przeginasz.

  • 12 marca 2014 o godz. 14:30

    Wystarczy awaria jednego tramwaju na trasie i wszystkie za nim staną.
    A przepraszam, pewnie pozostałe go wymina :)

  • 12 marca 2014 o godz. 20:31

    Hans tym razem jako Olek z Pragi: SCHIZOFRENIA

  • 12 marca 2014 o godz. 23:07

    Widzę ze tramwajowych faszystów noe brakuje wśród komentujących ;-)

  • 16 marca 2014 o godz. 10:12

    Dobry pomysł!

  • 18 marca 2014 o godz. 13:20

    TRAMWAJE SĄ NAJLEPSZE! ILE JEDZIE W GODZINACH SZCZYTU TRAMWAJ A ILE AUTOBUS…..

    O WIELE WIĘKSZA PRZEPUSTOWOŚĆ I POJEMNOŚĆ NIŻ TE SMIERDZĄCE AUTOBUSY!!!!

    ILE TRWA PODRÓZ W GODZINACH SZCZYTU Z DWORCA GDANSKIEGO NR 500 A ILE NR 1
    ILE Z PLACU BANKOWEGO NA JELONKI LINIA 26 A ILE 190
    ILE Z PLACU BANKOWEGO NA BEMOWO LINIA 23 A ILE 171

    BEZ PORÓWNANIA TRAMWAJ TO PRZSYSZŁOŚĆ!!!! NAWET JEST CZESTO LEPSZY OD METRA (NIE LICZĄĆ PRZEPUSTOWOSĆI)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.